آیا حشیش اعتیاد آور است؟ حشیش چیست و چگونه مصرف می شود؟ آیا حشیش اثرات دارویی هم دارد؟ چگونه می توان آن را ترک کرد؟

تاریخچه کوتاهی از حشیش

برگ و گل خشک گیاه شاهدانه در آمریکا ماریجوآنا نامیده می شود و در اکثر جاها به کانابیس معروف است. صمغ(رزین) گیاه شاهدانه به شکل چوب، توپ یا بلوک هایی جمع و فشرده، حشیش نامیده می شود. حشیش اغلب ماده سخت، خشک، ترد و به رنگ قهوه ای و گاهی زرد تیره است همچنین می تواند روغنی باشد. حشیش تقریبا توده ای سیاه رنگ می باشد. تفاوت حشیش با ماری‌جوانا در این است که ماری‌ جوانا از برگ و گل خشک شده گیاه شاهدانه حاصل می‌شود.

ماده خاصی که در حشیش وجود دارد و سرخوشی آور است، در یک جا متمرکز و جمع می شود بنابراین میزان کمتری لازم است تا تاثیر مشابه یا قوی تری از همان میزان ماری جوانا بگذارد. یعنی غلظت ماده سرخوشی آور حشیش در یک میزان مشخص از حشیش بیشتر از ماده سرخوشی آور ماری جوانا است.

روغن حشیش شکل دیگری از ماده مخدر است. در شیشه های کوچک قرار می گیرد و رنگ آن بین کهربایی تا قهوه ای تیره  است. یک یا دو قطره از آن در سیگار قبل از مصرف قرار داده می شود. حشیش به طور گسترده در آمریکا استفاده نمی شود اما به میزان زیادی در کانادا و اروپا مصرف می گردد. در آسیا و آفریقای شمالی از زمان گذشته حشیش استفاده می شده است و هنوز هم استفاده می گردد. بیشتر حشیش جهان از مراکش سرچشمه می گیرد.

 

مصرف حشیش

بعضی افراد حشیش را در سیگار می پیچند، برخی آن را با علف و تنباکو (توتون) ترکیب کرده و مصرف می کنند. همچنین می تواند با چیزهای پخته شده مخصوصا نان های شیرین ترکیب شود. با مصرف حشیش اثرات نشئه آور آن ظرف چند دقیقه ظاهر شده و حدود 30 دقیقه بعد به اوج می‌ رسد و 2  تا 4 ساعت دوام می ‌یابد. برخی اثرات حرکتی و شناختی 5 تا 12 ساعت طول می‌ کشد.

کاربرد درمانی حشیش

حشیش مانند سایر مواد دخانی، کاربردهای درمانی نیز دارد و در درمان بی‌اشتهایی افراد مبتلا به ایدز، تهوع شدید ناشی از درمان با داروهای شیمی درمانی، و درمان میگرن استفاده می ‌شود.

تاثیرات مصرف حشیش

 حشیش تا حدودی به عنوان تسکین دهنده، احساسی دلپذیر و آرامبخش را سبب می گردد. متاسفانه برای کسانی که عادت به سوء مصرف این ماده مخدر دارند، اعتیاد آور بوده و علائم نامطلوبی به وجود می آورد.

علایم و نشانه های مصرف حشیش

  • خواب آلودگی
  • از دست دادن حس دقیق زمان
  • کاهش حافظه کوتاه مدت
  • از دست دادن تمرکز و انجام وظایف
  • کاهش تطبیق پذیری و هماهنگی
  • اختلال توانایی در انجام کارهای پیچیده مانند رانندگی با توجه به  تحریف زمان و مکان
  • کاهش درک مطلب و توانایی یادگیری
  • کاهش بازدارنده ها
  • اختلال در قضاوت
  • کاهش توانایی شنیدن دقیق و واضح فکر کردن
  • نگرش" برایم مهم نیست"
  • صحبت کردن به کندی
  • کاهش انگیزه

 

این علامت آخر یکی از تعیین کننده ترین ویژگیهای مصرف حشیش یا کانابیس می باشد . هنگامی که افراد جوان دچار سوء مصرف حشیش و کانابیس می شوند علایق اصلی همچون علاقه به تحصیل و اهداف شغلی را در اولویت پایین تری نسبت به آرامش رویایی حاصل از حس سرخوشی حشیش قرار می دهند.

حشیش همچنین یادگیری و توانایی حل مسئله را سخت کرده و  از دست دادن حس  درک زمان و مکان می تواند در توانایی شخص برای موفقیت در ورزش اختلال ایجاد نماید. در نتیجه شخص جوانی که قبل از مصرف حشیش ورزشکار و موفق بوده است ممکن است از تمام فعالیت های ورزشی خود کناره بگیرد.

علائم فیزیکی مصرف حشیش

قرمزی چشم ها

خشکی دهان

افزایش میل استفاده از تنقلات و نوشیدنی ها

احتمال گسترش پارانویا و توهم در مصرف کننده سنگین حشیش یا کانابیس وجود دارد. افرادی که در طولانی مدت حشیش مصرف می کنند وابسته به این ماده مخدر می شوند . اگر فردی همچنان به سوء مصرف این مخدر با وجود صدمه رسیدن به زندگی، سلامتی و روابطش ادامه دهد می توان او را معتاد به این ماده مخدر در نظر گرفت. اگر میزان مصرف ( برای اینکه حس دفعات اول را تجربه کنند باید میزان بیشتری از ماده را مصرف نمایند) و علائم ترک آنها وقتی مصرف آن را تمام کنند، افزایش یابد باز هم آنها معتاد نامیده می شوند. حشیش دارای علائم ترک در صورت عدم ادامه مصرف می باشد.

کسی که حشیش زیاد مصرف می کند، خشم، هیجان، سردرگمی، وحشت، عدم تحرک و نشئه گی سنگین را تجربه می کند.

ترک اعتیاد حشیش

اطلاعات درباره  برنامه سم زدایی

می تواند فرد را قادر سازد تا سموم دخیره شده محرک را دفع نماید. مواد سرخوشی آور می تواند در بافت چربی ذخیره شود که می تواند عوارض طولانی مدت ناشی از مصرف ماری جوانا یا حشیش حتی هفته ها و ماه ها بعد از ترک مصرف باقی بماند. در طول زمان با ترکیب مکمل های غذایی با تمرین های متوسط بدن این توانایی را بدست می آورد تا از باقی مانده مواد مخدر قدیمی که در بدن فعال مانده رهایی یابد. شخصی که به میزان زیاد به ماده مخدر اشتیاق دارد به طوریکه ادامه سوء مصرف به صورت نیازبرایش در می آید، در نهایت بعد از این برنامه توانبخشی می تواند هوشیاری و اعتدال را باز یابد.

علایم ترک حشیـش  

سندرم ترک حشیش در کسانی دیده می شود که پس از مصرف درازمدت مقادیر زیاد ؛ اقدام به قطع ناگهانی مصرف می کنند . این علایم چند ساعت پس از آخرین مصرف شروع می شود ؛ در عرض ۸ ساعت به اوج می رسد.

این علایم عبارتند از :
 - تحریک پذیری ، بی حوسلگی ، بی قراری و اضطراب و افسردگی (در افرادی که مصرف زیاد باشد بیشتر خواهد بود) احساس طرد شدگی، ترس و وحشت، دگرگونی و تغییر شکل فضا و زمان
 - اختلال خواب و بی اشتهایی
 - تعریق ، لرزش و نا آرامی
 - اسهال - تهوع و استفراغ
 - دردهای عضلانی تشنگی
 - افزایش درجه حرارت بدن
فرد پس از بهبودی نسبی دچار افسردگی شدید ، نا امیدی و
...

برنامه‌ی درمانی
درمان اختلالات وابسته به حشیش، چه به‌صورت فردی یا گروهی، معمولاً سرپایی است. درمان در وضعیت بستری احتمالاً وقتی مطرح می‌شود که بیمار به‌ دلیل سایر اختلالات روانپزشکی از جمله اختلال ناشی از سوءمصرف سایر مواد بستری شده باشد. درمان دارویی و رواندرمانی توصیه می شود.

   تاریخ ثبت: 1394/09/10     |     تعداد بازدید: 9675 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32