چرا زنان هنگام مقاربت جنسی، درد و اجتناب از نزدیکی را تجربه می کنند؟

تعریف واژینیسم

واژینیسم عبارت است از انقباض غیرارادی عضلات یک سوم خارجی مهبل که مانع دخول آلت تناسلی مرد و نزدیکی می شود. این واکنش علت عضوی ندارد. در حقیقت واژینیسم، واکنش ناخودآگاه شخص مبتلا به ورود هر جسم خارجی‌ به واژن است.

مهبل: مجرایی به طول چندین سانتیمتر در بخش درونی در دستگاه تناسلی زنانه است که مدخلی به بخش بیرونی دستگاه تناسلی دارد. مهبل در آمیزش جنسی و زایمان کاربرد دارد.

این مشکل ناشی از انقباض خودبخود و غیر ارادی عضلات کف لگن بوده و اراده فرد در آن نقشی ندارد. یک ویژگی مهم آن ترس اجتنابی از دخول می باشد. اگر ناشی از یک مشکل عضوی یا اختلال روانی دیگر باشد این تشخیص گذاشته نمی شود. مثلا اگر در اثر پرده بکارت ضخیم یا عفونت مهبل یا اختلال روانپزشکی این مشکل ایجاد شود، تشخیص واژینیسموس گذاشته نمی شود.

در تمام سنین شایع است و اغلب زنان تحصیلکرده و متعلق به طبقات اجتماعی اقتصادی بالاتر را گرفتار می کند. زنان مبتلا به واژینیسموس یه صورت خودآگاه مایل به نزدیکی می باشند ولی ناخودآگاه از ورود آلت تناسلی مرد به داخل بدنشان جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است که این وضعیت می تواند با درد همراه باشد یا انکه دردناک هم نباشد.
انواع واژینیسم
اولیه: دخول برای اولین بار غیر ممکن است. این عارضه، می تواند علت مشکلی به نام ازدواج به وصال نرسیده شود که در طی آن زوج هرگز موفق به نزدیکی نشده اند.

 ثانویه: نوع ثانویه به طور ناگهانی در زنانی اتفاق می افتد که قبلا هیچ گونه مشکلی به هنگام نزدیکی نداشته اند و معمولا بعد از یک تجربه ناخوشایند جسمی یا روانی ایجاد می شود.
اکثر موارد واژینیسموس اولیه هستند.
خفیف: بیمار دارای تمایلات جنسی می باشد و بازی جنسی ابتدایی انجام می دهد و بر اثر تحریک اندام تناسلی با دست برانگیخته میشود و فقط در هنگام کوشش برای دخول واژینیسموس مشاهده میشود.
شدید: هیچ گونه لمس امکان پذیر نمی باشد. تا حدودی اکراه در عشق بازی دیده می شود و معمولا زن ران ها را در یک وضعیت بسیار محکم قرار می دهد.
معمولا نوع خفیف واژینیسموس بسیار راحت به درمان پاسخ می دهد اما نوع شدید آن زمان بر است.

علل واژینیسموس
علل روانی
آسیب جسمی یا روانی به هنگام روابط جنسی گذشته
آزار جنسی و تجاوز
تجارب زودهنگام جنسی در کودکی 
مقاربت دردناک و درد در اولین رابطه جنسی
پیش بینی مقاربت دردناک پیش از رابطه ی جنسی
ترس، اضطراب، خصومت، عصبانیت، تنفر یا شرم از فعالیت جنسی  
محیط خشک مذهبی و افراطی و مواردی که سکس با گناه ارتباط داده میشود
ترسناک و خطرناک انگاشتن آلت تناسلی مردانه
داشتن تصور اشتباهی از سکس
زنی که از نظر روانی و عاطفی آزار می بیند به طور ناخودآگاه مقابله به مثل میکند یعنی اعتراض خود را به این شیوه غیرکلامی ( واژینیسموس) ابراز میکند.

علل زیستی که واژینیسموس را تحت تاثیر قرار میدهد:

 -عفونت مهبل
سندرم التهاب محفظه فرج
عدم لزجی مهبل
پرده بکارت ضخیم یا سوراخ نشده
واکنش هایی که باعث حساسیت می شود

درمان:

استفاده از آب ولرم و ژل برای درمان واژینیسموس

یکی از راه های درمان این است که خانم قبل از داشتن رابطه جنسی به مدت یک ربع تا بیست دقیقه در وان آب ولرم بنشیند. آب ولرم باعث می‌شود عضلات دچار شل شدن شده و آرامشی برقرار شود و احتمال انقباض خود به خود را کم می‌کند

روش دیگر درمان واژینیسموس استفاده از ژل‌های لوبریکنت (ژل‌های مرطوب‌کننده) است. استفاده از این ژل‌ها برای زنانی که دچار خشکی واژن هستند مانند زنانی که در دروه یائسگی هستند یا به تازگی دوره زایمان را سپری کردند یا زنانی که اولین تجربه رابطه جنسی را دارند، باعث می‌شود خشکی واژن برطرف شود و حالت لغزنده‌ای به وجود آید که در رابطه جنسی زوج‌ها مؤثر است.
 

پروتزدرمانی چیست؟

برای واژینیسموس معمولاً دارویی لازم نیست، اما برخی از مسکن‌ها می‌توانند بر روی ریلکس شدن و عدم انقباض عضلات تأثیر بگذارند؛ در نتیجه برخی از این داروها برای مدتی کوتاه و نه طولانی، تجویز می‌شوند. اگر بیماری به روش‌های فوق پاسخ نداد، پزشک می‌تواند از پروتزهای مخصوص ساخته‌ شده از جنس پلاستیک استفاده کند. این پروتزها باعث گشاد شدن ناحیه تناسلی می‌شوند. به طور مثال هفته‌ای دو یا سه بار در مطب توسط پزشک در حد چند دقیقه برای بیمار استفاده می‌شود تا ناحیه مهبل کمی گشاد شده و از انقباض عضلات کاسته شود. بعد از این مرحله این وسایل به خود بیمار داده می‌شود و خود بیمار حدود دو یا سه بار در روز این تمرین را با استفاده از پروتز انجام می‌دهد
روش جدید درمان واژینیسموس
این روش استفاده از تزریق بوتاکس است. بسیاری از افراد برای زیبایی صورت و کم شدن چین و چروک از بوتاکس استفاده می‌کنند. بوتاکس نوعی سم است که داخل عضلات تزریق می‌شود و عضلات دچار فلج می‌شوند و خطوطی که روی پیشانی یا خط اخم ابروست، کم می‌شود. اگر همین بوتاکس در ناحیه تناسلی توسط پزشکان مجرب تزریق شود، سبب می‌گردد عضلاتی که بیش از حد در ناحیه تناسلی منقبض شده‌اند، دچار فلجی و شلی شوند و وقتی این عضلات شل شوند، واژینیسموس از بین می‌رود
ممکن است بیماری با یک دوره تزریق بوتاکس جواب دهد و شخص دیگری نیاز به دو یا سه دوره داشته باشد. این تزریق در یک‌سوم انتهایی واژن انجام می‌شود که بسیاری از بیماران با یک‌بار تزریق می‌توانند ارتباط جنسی خود را برقرار کنند و بعد از این ممکن است اصلاً دچار واژینیسموس نشوند، اما اگر دوباره علایم آنها برگشت و دچار مشکل شدند، به فاصله هر شش ماه یا هر یک سال، یک‌بار ممکن است نیاز به تزریق دیگری باشد
تاکنون عوارض جدی از این روش دیده نشده است و اگر کسی از تمام روش‌های قبلی نتیجه نگیرد، از روش بوتاکس استفاده می‌شود اما لازم است حتماً شوهر زنی که دچار چنین بیماری است، همراه همسرش به کلینیک‌ مراجعه کند.
طول درمان بیماری واژینیسموس بستگی به همکاری زوج‌ها و علت ایجاد آن است. به طور مثال فردی که دچار یائسگی یا خشکی واژن شده است، با کسی که ترس از برقراری رابطه جنسی دارد، یا کسی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است، طول درمان متفاوتی دارند. 

   تاریخ ثبت: 1394/05/01     |     تعداد بازدید: 7070 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32