علایم و علل انزال زودرس در مردان

زود انزالی علایم

علامت اولیه ی زود انزالی ناتوانی در تاخیر انزال بیش از یک دقیقه پس از دخول است. اما اگر در این جا گفتیم دخول نباید تصور کنید که همیشه مشکل هنگام رابطه ی جنسی با دیگری است. زود انزالی هنگام خودارضایی نیز وجود دارد.

زود انزالی را می توان به دو دسته تقسیم کرد.

 الف) زود انزالی اولیه   

در زود انزالی اولیه همیشه یا تقریبا همیشه زود انزالی در شروع اولین رابطه اتفاق می افتد. انزالی که همیشه (یا تقریبا همیشه) در یک دقیقه اول دخول رخ می دهد. عدم توانایی در کنترل انزال در تمامی (یا تقریبا تمامی) موارد دخول.

ب) زود انزالی ثانویه

انزال زودرس ثانویه (اکتسابی) به طور کلی علائمی مشابه انزال زودرس اولیه دارد، اما با یک تفاوت اصلی: انزال زودرس ثانویه در ابتدا وجود نداشته و شما تا قبل از این انزال طبیعی و رضایت بخشی را داشته و توانسته اید شریک جنسی خود را نیز راضی کنید.

ممکن است خیلی از مردان تصور کنند که زود انزالی دارند. ولی مهم این است که علایم با معیارهای تشخیصی که روانپزشکان و سکسولوژیست ها می دانند یکی باشد. مثلا برخی افراد به صورت متغیر ممکن است انزال سریع داشته باشند و به همان میزان انزال های طبیعی داشته باشند. پس اگر در برخی روابط انزال سریع دارند نباید تصور کنند که دچار انزال زودرس هستند.

چه زمانی باید به درمانگر مراجعه کرد؟

ابتدا بگذارید توضیح مختصری بدهم. ما در ایران رشته ی سکسولوژی در دانشگاه ها نداریم ولی روانپزشکان و روانشناسان در کارگاه های درمان اختلالات جنسی شرکت می کنند یا دوره هایی را در حین تحصیل می گذرانند مثلا دانشجویان روانپزشکی یک درس با این عنوان دارند. ممکن است افرادی در خارج از ایران در این رشته تحصیل کرده باشند و در ایران کار درمان انجام دهند ولی حتما در مورد درمانگر خود تحقیق کنید. مثلا این که او چند سال است در این رشته کار می کند و آیا فرد معتبر و مطمئنی هست؟ معمولا افرادی را انتخاب کنید که شناخته شده هستند. حالا برویم بر سر بحث اینکه چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

زمانی متخصص را ملاقات کنید که اغلب انزال های شما پیش از زمانی است که بخواهید. این طبیعی است که به عنوان یک مرد از بیان این موضوع خجالت بکشید و خودداری کنید ولی نگذارید این حس طبیعی ولی مخرب باعث شود که به متخصص واقعیت را نگویید. این مشکل کاملا طبیعی و قابل درمان است. مشورت با متخصص نگرانی شما را کمتر می کند.

برای مثال این آرامش بخش است که بشنوید انزال زودرس کاملا طبیعی هست و متوسط زمان انزال از شروع دخوال تا پایان ان 5 دقیقه است. متاسفانه برخی فیلم های غیر مجاز باعث شده است که مردان تصور کنند که طبیعی نیستند.

دلایل انزال زودرس

دلایل دقیق زود انزالی شناخته شده نیست. امروزه متخصصان می دانند که علت زود انزالی پیچیده است و یک رابطه ی متقابل پیچیده ای بین دلایل روانشناختی و دلایل جسمانی وجود دارد.

علل روانشناختی

برخی متخصصان اعتقاد دارند که تجارب اولیه ی جنسی فرد باعث ایجاد الگویی برای او می شود که تغییر آن در طول زندگی بسیار دشوار است. مانند:

در شرایطی که مردان عجله دارند که به اوج برسند تا قبل از این که کشف شوند. در واقع از صمیمت می گریزند.

احساس گناه می تواند باعث تمایل مرد به عجله در رابطه ی جنسی شود.

فاکتورهای دیگری که می تواند در زود انزالی موثر باشد:

اختلال نعوظ: مردانی که درباره ی نگه داشتن حال نعوظ یا ارکشن در زمان دخول مضطرب هستند، عجله دارند برای دخول و انزال.  تغییر این الگو سخت است.

اضطراب: مردانی که راجع به عملکرد جنسی خود و مشکلات مرتبط اضطراب دارند.

مشکلات در رابطه عاطفی: اگر مردان در رابطه با شریک قبلی خود به ندرت انزال زودرس داشته اند یا اصلا نداشته اند، انزال زودرس در این رابطه می تواند به علت مشکلاتی باشد که در این رابطه بین دو نفر وجود دارد.

علل زیستی

برخی عوامل زیستی می تواند با زود انزالی مرتبط باشد.

سطح غیر طبیعی هورمون ها

سطح غیر طبیعی انتقال دهنده ی عصبی

مشکلات تیرویید

مشکل پروستات و مجاری ادراری

صفات ارثی

آسیب های عصبی بر اثر جراحی و تصادف و ...

عواملی که می تواند ریسک زود انزالی را بالا ببرد:

اختلال نعوظ: ممکن است شما در وضعیت ریسکی قرار داشته باشید. مردانی که دایما نگران حفظ نعوظ خود هستند و گاهی یا همیشه در حفظ نعوظ خود مشکل دارند سعی می کنند به سرعت پس از دخوال انزال را تجربه کنند، همین می تواند باعث انزال زودرس شود. ترس از از دست دادن نعوظ یا همان ارکشن به طور خودآگاه یا ناخودآگاه باعث عجله در انزال می شود.

مشکلات در سلامتی: اگر شما مثلا بیماری قلبی دارید یا بیماری های مزمن دیگر، ممکن است در طول رابطه ی جنسی خود احساس اضطراب کنید و بخواهید با عجله انزال داشته باشید.

استرس: فشار جسمی و روانی نقش مهمی در انزال زودرس ایفا می کند. باعث می شود که به خوبی بر روی رابطه ی جنسی خود تمرکز نکنید.

   تاریخ ثبت: 1394/04/28     |     تعداد بازدید: 2270 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32