تعریف زود انزالی

تعریف انزال زودرس  در مردان هنوز مورد بحث است اما معمولا در منابع مختلف به اشکال زیر تعریف میگردد:

- انزال با حداقل تحریک و بلافاصله قبل یا اندکی پس از دخول و قبل از آن که خود فرد تمایل داشته باشد.
- ناتوانی در به تاخیر انداختن انزال قبل از نزدیکی یا پانزده ثانیه پس از تماس
- ناتوانی در به تاخیر انداختن انزال تا یک دقیقه
- ناتوانی در به تاخیر انداختن انزال تا دو دقیقه (تعریف پذیرفته شده تر)

تعریف از نظر علم روانشناسی :

انزالی را که بر خلاف میل شخص و بدون کنترل او انجام گیرد، انزال زود رس می گویند که بر طبق این تعریف فرد از زمان انزال و کیفیت رابطه ناراضی است و این نارضایتی می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد، به طوریکه حتی اگر شریک جنسی فرد از زمان انزال ناراضی باشد، انزال را زود رس گویند. مثلا اگر مرد در ۸ دقیقه ارضا می شود و زن در ۱۰ دقیقه، انزال را زود رس گویند اما اگر مرد در ۲۰ دقیقه ارضاء شود و زن در ۱۰ دقیقه ، مورد را مربوط به انزال زود رس نمیدانند.

افرادی که زود انزالی دارند ممکن است احساس ناراحتی کنند و از صمیمت و رابطه ی جنسی دوری کنند. این عامل روانشناختی می تواند برای تشخیص زود انزالی مطرح باشد.

تعریف زود انزالی از نظر علم پزشکی : انزال کمتر از دو دقیقه که بدون کنترل شخص انجام گیرد را انزال زود رس گویند.
انزال زودرس یکی از اختلالات و مشکلات جنسی شایع در مردان است. شکایت عمده قریب به ۳۵ تا ۴۰ درصد مردانی که به علت اختلالات جنسی معالجه می شوند انزال زودرس است و شایعترین اختلال جنسی مردان زیر ۴۰ سال میباشد.

تعاریف مختلفی از انزال زودرس شده است. همۀ این تعاریف بر این نکته توافق نظر دارند که لفظ انزال زودرس به حالتی اطلاق می شود که اولا فاصله زمانی از دخول تا انزال کوتاه باشد و انزال قبل یا در فاصلۀ کوتاهی پس از دخول رخ دهد، ثانیا فرد کنترلی بر روی انزال خود نداشته باشد و ثالثا این حالت موجب فشار روحی و روانی در فرد مبتلا یا همسر وی یا هر دو شده باشد.

تعریف دکتر مسترز و ویرجینیا جانسون از زود انزالی:

ناتوانی در کنترل انزال به مدت کافی در طول مقاربت، ناتوانی در ارضای شریک جنسی در حداقل ۵۰% موارد مقاربت ها.

 همانطور که گفته شد متوسط رسیدن به ارگاسم (انزال) در مردان طبیعی ۴/۵ دقیقه است و اگر بیش از یک دقیقه باشد طبیعی است ولی در خانمها متوسط زمان رسیدن به ارگاسم به طور طبیعی بسیار بیش از این (۱۴تا ۲۰ دقیقه) است. بنابراین انتظار اینکه یک زوج پس از شروع نزدیکی ، همزمان به ارگاسم برسند انتظاری اشتباه است. یعنی در برخی از موارد، مرد با آن که از نظر زمان رسیدن به ارگاسم طبیعی است چون انتظار دارد همزمان با همسرش به ارگاسم برسد و اینچنین نمی شود با تصور اینکه انزالش زودرس است مراجعه می کند در حالی که انتظار او اشتباه است.

زمان استاندارد انزال بسته به نظر و رضایت افراد از رابطه زناشویی‌شان از هر زوج تا زوج دیگر متفاوت است.  پیشنهاد شده که اگر در ۵۰ درصد یا بیشتر موارد ارتباط زناشویی انزال زمانی اتفاق افتاد که فرد و یا همسرش راضی نبودند (البته باید انتظارات، واقع گرایانه باشند) یعنی فرد مشکوک به این اختلال هست و می‌توان وی را مورد تشخیص و درمان قرار داد.

این تعریفی است که مورد تایید اکثر متخصصان مسایل جنسی یا سکسولوژی است. بطور مثال اگر مردی در عرض ۴ دقیقه ارضا می شود و شریک جنسی او در عرض ۵ دقیقه یعنی فرد دچار انزال زود رس است ولی اگر مردی در عرض مثلا ۵ دقیقه ارضا میشود و شریک جنسی او در عرض ۴ دقیقه، مورد را مربوط به انزال زودرس نمیدانند.

لازم به ذکر است که حضور سه فاکتور زمان، ناتوانی درتعویق و واکنش منفی شریک جنسی سه شرط اساسی در تعریف و تشخیص زود انزالی به شمار میرود و عامل مهم در این زمینه احساس رضایت دو طرف پس از پایان نزدیکی است بعضی از افراد با آن که طبیعی هستند انتظارات غیرطبیعی از نظر طول زمان نزدیکی دارند.

هر دو عامل جسمی و روانی در زود انزالی موثر هستند. خیلی از مردان خجالت می کشند که درباره ی این موضوع صحبت کنند مخصوصا اگر در جوامع عقب افتاده تر زندگی کنند که تمام مردانگی افراد به نوع رابطه ی جنسی و عملکرد آنان در این رابطه بستگی دارد. در این جوامع مشکل مردان برای سخن گفتن از آن بیشتر است زیرا با این کار گویی هویتشان زیر سوال رفته است. از طرفی استرس بیشتر آن ها این حالت را تشدید می کند. مثل یک دور باطل. از هر سه مرد یک مرد شکایت از زود انزالی را دارند.

بهتر است بگوییم زود انزالی کاملا در جمعیت مردان طبیعی و عمومی است مخصوصا مردان با مدرک تحصیلی بالاتر. روش های پزشکی، مشاوره و تکنیک های سکسولوژی ( علم سکس ) در این مورد موثر هستند.

در مقالات بعد به ادامه ی این بحث می پردازیم. به علایم، دلایل و روش های درمانی.

   تاریخ ثبت: 1394/04/21     |     تعداد بازدید: 5351 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32