رابطه جنسی یکی از مولفه های مهم رابطه بین زوجین است که می تواند بر بقیه جنبه های رابطه نیز تاثیر بگذارد.در این مقاله علل روانشناختی کاهش میل جنسی بحث شده است.

کاهش میل جنسی

یکی از رایجترین مشکلات در روابط زوجین در دنیای کنونی مسئله روابط جنسی انها است.بسیاری از زوجین با کاهش میل جنسی مراجعه می کنند و بدتر از ان زمانی است که زوجین سکس را از رابطه خود حذف کرده و حتی تمایلی به بهبود این رابطه نیز نشان نمی دهند.در این کقاله برخی از رایجترین علل کاهش میل جنسی بررسی شده است:

  • بدترین نوع کاهش میل  نوع اولیه ان است.یعنی فرد به دلایلی از همان ابتدا میل جنسی به هیج کسی ندارد و حتی لذت بردن جنسی به هر نوعی را تجربه نکرده است.این حالت معمولا در افرادی رخ می دهد که اختلال شخصیتی شدید دارند.اختلالاتی مثل اختلال شخصیتی اسکیزویید،اسکیزوتایپال، وهیستریونیک از این دسته اند.در این افراد کاهش میل ربطی به خصوصیات شریک جنسی یا شرایط زندگی  فرد ندارد.این اختلالات معمولا در شرایطی ایجاد می شوند که فرد دوران کودکی خوبی را طی نکرده و احساس محبت والدین در وی نهادینه نشده است.این اختلالات نیاز به روان درمانی هایی طولانی مدت دارند و نتیجه درمان هم در بسیاری از موارد رضایت بخش نخواهد بود.
  • نوع دیگر زمانی است که فرد به دلایل شرایط رشدی  و تربیتی خود مهارهایی سنگین بر میل جنسی اعمال کرده باشد. زمانی که صحبت راجع به سکس در خانواده و جامعه تابو باشد عملا این پیام به فرد داده می شود که سکس بد است .در واقع همانطور که فرد از کودکی می اموزد که دروغ گفتن بد است و در بزرگسالی وقتی دروغ می گوید طی فرایندی خودکار احساس گناه به وی دست می دهد همین احساس گناه مانعی بر دروغ گفتن وی می شود به همین طریق هر نوع فعالیت جنسی می تواند باعث احساس گناه شود که البته این احساس می تواند در سطح اگاهی فرد نباشد ولی به طور خودکار میل او را کاهش دهد. گاهی این احساس گناه به قدری شدید می شود که بعد از هردفعه سکس باید دعوایی بین زوجین راه افتد تا فرد تقاص گناه خود را بدهد!
  • یکی از راههایی که می تواند سکس زوجین را لذت بخش کند ان است که هر دو طرف سکس را نوعی بازی لذت بخش بدانند و در این بازی حاضر باشند برای افزایش لذت خود هر گونه محدودیت نامعقولی را از سر راه بردارند.در واقع انها در سکس باید خود را دو کودک بدانند و مثل کودک که خود را خیلی مقید نمی داند خود را محدود نکنند.حتی گاهی تما شای فیلمهای پورنو در صورتی که به افزایش میل جنسی منجر شود  مفید است.ممکن است هر یک از زوجین روش خاصی را در سکس ترجیح دهند یا انکه از روش خاصی بدشان بیاید که احترام به این نظرات می تواند رابطه را لذت بخش کرده و میل را افزایش دهد.
  • یکی از موانع رابطه جنسی لذت بخش دیدگاهی است که از بچگی در فرد شکل گرفته است.درموارد زیادی سکس به عنوان فعالیت لذت بخش برای اقایان در نظر گرفته شده و رابطه جنسی نوعی بهره وری مرد از زن شناخته می شود.این می تواند میل را در زن کاملا مهار کرده و حتی مانع از ارگاسم در زن شود.متاسفانه بسیاری از خانمها حتی تجربه ارگاسم را هم ندارند.در این شرایط زن رابطه جنسی را نوعی خشونت بر علیه خود می داند و در این روزگار که مناسبات قدرت در خانواده ها به هم ریخته بسیاری از زنها این را قدرت نمایی مرد می دانند و از ان امتناع می کنند.
  • هر گونه مانع بر سر رابطه احساسی زوجین می تواند خود را به صورت کاهش میل جنسی نشان دهد.رابطه احساسی زوجین مقوله ای است که خود بحث مفصلی لازم دارد ولی پرواضح است که نمی توان هنگام ناراحتی از دست همسر با وی رابطه جنسی لذت بخش داشت.
  • یکی از علل عمده کاهش میل جنسی در اقایان ترس از ناتوانی جنسی است.افرادی که زود انزالی یا اختلال نعوظ دارند دارند به تدریج میل خود را از دست می دهند.حال اگر این نقص فرد زمینه ای برای سرزنش وی توسط همسرش فراهم کند مشکل چند برابر خواهد شد.افرادی که بر سر قدرت در خانواده با هم رقابت دارند به دنبال ضعف طرف مقابل هستند تا یر قدرت خود بیفزایند!
  • ترس از بارداری یا عفونتهای مقاربتی نیز می تواند در زوجین میل را کاهش دهد.
  • همواره باید در نظر داشت که کاهش میل جنسی می تواند به دلایل گذرایی مثل استرس زیاد در زندگی،افسردگی،بیماریهای جنسی ناتوان کننده،مصرف داروهای مختلف  از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای قلبی و فشارخون رخ دهد که نیازمند درمانهای خاص توسط پزشک مربوطه دارد.
   تاریخ ثبت: 1394/03/21     |     تعداد بازدید: 2810 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32