توضیحاتی در مورد روابط زناشویی

مراحل تحریک جنسی در انسان

تحریک جنسی در انسان کلا به چهار مرحله تقسیم می شود:

مرحله ی یک: مرحله ی انگیزش یا شروع تحریک جنسی

مرحله ی دوم: مرحله ی پلاتو یا تداوم تحریک

مرحله ی سوم: مرحله ی ارگاسم یا همان ارضا شدن

مرحله ی چهارم: مرحله ی فرونشینی

    هر منبع تحریک جسمی یا روانی  می تواند باعث شروع تجریک جنسی در انسان شود. عامل روانی یا جسمی تاثیر قابل توجهی در برقراری افزایش کافی تنش جنسی و ادامه ی دوره ی پاسخ جنسی دارد. اگر تحریک، با توقعات فرد همخوان باشد، شدت پاسخ معمولا به سرعت افزایش می یابد. اگر روش تحریکی، از نظر فیزیکی و روانی، نامناسب بوده یا قطع شود، مرحله ی انگیزش ممکن است بسیار طولانی شده یا حتی قطع شود. این مرحله و مرحله ی آخر در برگیرنده ی قسمت عمده ی زمانی است که در یک دوره ی پاسخ جنسی صرف می شود. در این مرحله تخیلات جنسی می تواند بسیار کمک کننده باشد.اگر این مرحله خوب طی شود در مردها نعوظ رخ داده و در زنها ترشحات مجرای تناسلی افزایش می یابد.

در صورتی که عامل محرک جنسی موثر باشد و دوام داشته باشد، مرد یا زن از مرحله ی انگیزش وارد مرحله ی پلاتو می گردند. در این مرحله، تنش های جنسی شدت می یابد و به بالاترین سطح خود می رسد و بالاخره ممکن است فرد به ارگاسم نزدیک شود. طول مدت مرحله ی پلاتو بستگی به میزان موثر بودن محرک مورد استفاده و انگیزه ی فرد برای رسیدن به اوج تنش جنسی دارد. اگر محرک یا انگیزه ناکافی بوده یا تمام محرک ها ناگهان قطع شود،  فرد به رفع تنش ( ارضا شدن ) دست نیافته و به آرامی از مرحله ی پلاتو وارد یک مرحله ی طولانی فرونشینی خواهد شد.

کانون احساس شهوی ارگاسم، در ناحیه ی لگن است. در زن جسم کلیتوریس، واژن و رحم و در مرد در آلت، پروستات و کیسه های بیضه می باشد.

کلیتوریس
کلیتوریس عضو حساسه کوچک در جلوی فرج می باشد. محل اتصال دو لب داخلی واژن در قسمت بالائی فرج را کلیتوریس می نامند. کلیتوریس دارای نعوظ بوده و از این جهت کلیتوریس به لحاظ ساختاری شباهتی به آلت تناسلی مرد دارد و تفاوت اصلی کلیتوریس با سر (کلاهک) آلت تناسلی مرد در اندازه آن است که کلیتوریس کوچک و فقط به حدود0.75 تا 1 سانتیمتر می رسد در مردان سوراخ مجرای ادرار در وسط سر آلت تناسلی قرار دارد اما در زنان سوراخ مجرای ادرار در کلیتوریس قرار ندارد و این سوراخ در نواحی پایین تر بین کلیتوریس و سوراخ واژن قرار دارد. سر کلیتوریس مثل سر آلت جنسی مرد گرد ولی اندازه کلیتوریس به اندازه نخود است. اندازه کلیتوریس زن در زنان متغییر می باشد

 

در تجربه ی ارگاسمی زنانه، تغییرات فاحشی از نشر شدت و طول مدت مشاهده می شود یعنی فرد به فرد تفاوت های زیادی دیده می شود. در مورد پاسخ انزالی مردان، تغییرات فردی اندک است. . در مرد احساس ذهنی انزال سبب آغاز ارگاسم می شود و پس از آن مایع منی مرد با فشار خارج می شود. در زنان سه تا پانزده انقباض واژن و انقباض های قوی و پایدار رحم رخ می دهد.

انسان از اوج مرحله ی ارگاسم وارد آخرین مرحله ی دوره ی پاسخ جنسی، یعنی مرحله ی فرونشینی است. این دوره ی بازگشت ، شخص را از مراحل پلاتو و انگیزش به حالت بدون تحریک باز می گرداند. در زنان این توانایی وجود دارد که از هر نقطه ی مرحله ی  فرونشینی در صورتی که درمعرض تحریک کافی دیگر قرار بگیرند، دوباره ارگاسم را تجربه می کنند. . اگر ارگاسم روی دهد، مرحله ی فرونشینی سریع و همراه با احساس ذهنی خوشی، آرامش عمومی و استراحت ماهیچه ای است. ولی اگر ارگاسم رخ ندهد، فرونشینی دو تا شش ساعت طول می کشد و فرد حالت تحریک پذیری و ناراحتی دارد.

تحریک مجدد به سطوح بالاتر تنش جنسی، فقط پس از ختم این دوره ی بی پاسخی، امکان پذیر است.

توانایی فیزیولوژیک ( جسمی ) مردها برای پاسخ به تحریک دوباره به مراتب کمتر از زن ها است.

از بحثهای فوق می توان به نتایجی در مورد رابطه جنسی در انسان دست یافت:

 

تفاوت ها در محرک های شهوانی: تخیلات جنسی واضح نزد مردان و زنان شایع است.محرک های بیرونی اغلب در دو جنس، متفاوت است. بسیاری از مردان به محرک های بینایی زنان برهنه یا نیمه برهنه پاسخ می دهند. زن ها به داستان های عاشقانه با قهرمانان مهربان و احساساتی، پاسخ نشان می دهند که هیجان آن ها برای قهرمانان، آن ها را به تعهد همیشگی نسبت به او وا می دارد.

در صورتی که تحریک جنسی در زنها کافی نباشد مجرای تناسلی مرطوب نشده و امادگی برقراری رابطه وجود ندارد.در این شرایط نزدیکی دردناک خواهد بود.

شرایط روانی فرد در تحریک وی موثر است.به عبارتی اگر زوجین روابط عاطفی خوبی نداشته باشند رابطه جنسی نیز خوب نخواهد بود.در این شرایط فرد هم کاهش میل جنسی خواهد داشت و هم نعوظ یا مرطوب شدن مجرای تناسلی مشکل پیدا می کند.

رسیدن به ارگاسم برای ارامش ضروری است.در موارد زیادی رابطه جنسی در خانمها به ارگاسم نمی رسد که این می تواند خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

در مردها باید بین دو انزال یک تا دو ساعت فاصله باشد و نباید این را نشانه ای از ضعف فرد دانست.

 

   تاریخ ثبت: 1394/03/03     |     تعداد بازدید: 6490 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32