تنهایان واقعی

اختلال شخصیت اسکیزوئید

   این اختلال با بی تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی، جنسی و دامنه ی بسیار محدود تجربه هیجانات مختلف و ابراز آنها مشخص می شود. یعنی این افراد تجربه ی روابط اجتماعی کم و محدودی داشته اند و هیجانات خود را خیلی کم بروز می دهند و سرد به نظر می رسند. این افراد تمایل چندانی به رابطه ی جنسی ندارند.

 الگوی همیشگی زندگی اینان انزوای اجتماعی است. از تعامل های انسانی ناراحت می شوند، درون گرا هستند و حالت عاطفی کند و محدودی دارند. ترجیح می دهند تنها باشند نه با دیگران. تمایلی ندارند برای حتی نزدیکانشان عزیز باشند. این افراد درون گرایان افراطی نامیده می شوند.

در طول زندگی شان به دنبال موقعیت هایی هستند که کمترین تعامل اجتماعی را داشته باشند.  اشتغال برای این افراد مشکل آفرین است و بعید هست که بیش از چند ماه در یک شغل دوام بیاورند. به ندرت ازدواج می کنند. تا جای امکان از تعامل با دیگران اجتناب می کنند. اگر از این افراد سوال شود جواب های کوتاه می دهند و سعی می کنند در صحبت کردن پیش دستی نکنند. این افراد صنایع ادبی غیر معمول و استعاره های غریب به کار می برند. ممکن است شیفته ی اشیاء بی جان شوند یا مفاهیم ماورای طبیعی. در محتوای ذهنی آنان ممکن است صمیمیت ناموجهی نسبت به کسانی که خوب نمی شناسند و یا مدت زیادی ندیده اند وجود داشته باشد.

وضعیت هشیاری و شناخت این بیماران سالم است و حافظه ی شان خوب کار می کند و از ضرب المثل ها می توانند تفاسیر انتزاعی دهند یعنی می توانند معنای ضرب المثل را درک کنند. این افراد توهم و هذیان ندارند.

این افراد سرد و نجوش هستند. خویشتن دار و گوشه گیر هستند و هیچ توجهی به اتفاقات روزمره و علایق سایر افراد نشان نمی دهند. ظاهری آرام، منزوی و غیر معاشرتی دارند. این افراد تقریبا هیچ وقت نمی توانند خشم خود را مستقیم بیان کنند. اما می توانند در امور فارغ از روابط انسانی مثل ریاضیات، نجوم و ... سرمایه های عظیم عاطفی کنند. ممکن است دلبستگی بسیاری به حیوانات پیدا کنند.  این افراد اغلب جذب مدهای غذایی ( گیاهخواری و خامخواری )، نهضت های فلسفی و طرح های مربوط به بهبود وضعیت اجتماعی می شوند. در واقع جذب چیزهایی می شوند که دخالت فعال فرد نیاز نباشد.

این افراد تمایلی به ایجاد رابطه ی صمیمانه با دیگران ندارند. تمایلی به دوام و یا شروع روابط عاشقانه هم ندارند. فرد اسکیزوئید یک تنهای واقعی است. او به هنگام تنهایی آرامش می یابد. انزوا و تنهایی برای او به هیچ وجه آزار دهنده نیست.

این افراد ممکن است ساعت ها در لاک خود فرو روند و ساکت باشند ولی هیچ وقت توانایی شناخت واقعیت از غیر واقعیت را از دست نمی دهند و دچار توهم و هذیان نمی شوند. از آن جایی که ابراز هیجان آن ها محدود است و به خوبی توانایی ابراز خشم را ندارند اگر با تهدیدی مواجه بشوند یا در خیالات همه توانی غرق می شوند یا تسلیم می شوند.

خیالات همه توانی: یعنی از پس هر کاری بر می آیند.

  یکی از نکات مهم این است که چه افرادی جذب افراد اسکیزوئید و منزوی می شوند؟ می توان گفت یکی از ویژگی هایی که باعث می شود جذب این افراد بشوید تمایل شما به حمایت است و شاید اعتیاد شما به حمایت از افراد. می خواهید از این افراد حمایت کنید و آنان را از تنهایی نجات دهید. باید گفت که این افراد تنهایی شان را دوست دارند و شما وارد یک رابطه ی دو سویه نشده اید پس به احتمال قریب به یقین موفق نخواهید شد. بنابراین روابط عاشقانه ی دو طرفه و مداوم با این افراد ممکن نیست مگر آنان درمان شوند.

این اختلال در مردان بیش از زنان شایع است. این اختلال معمولا در کودکی شروع می شود و دیر پاست اما لزوما مادام العمر نیست

 

 

   تاریخ ثبت: 1394/02/29     |     تعداد بازدید: 7388 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32