توضیحاتی کلی در زمینه اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلال شخصیتی وسواسی-جبری OCPD

مشخصه های اختلال شخصیتی وسواسی- جبری عبارتند از:،عدم توانایی در تجربه و ابراز احساسات ، منظم و مرتب بودن، مداومت و پافشاری، سرسختی و یکدندگی و بلا تصمیمی است.

خصیصه ی محوری این اختلال، کمال گرایی و انعطاف ناپذیری است که در تمام جنبه های زندگی نفوذ کرده است.

  افراد مبتلا در مورد تمیزی و امور جزئی در زندگی روزمره نگرانی شدید دارند. شاید برای شما پیش آمده باشد که در مورد تصمیم مهمی بارها فکر کرده باشید، همه ی جوانب آن را بررسی کرده باشید و مردد شده باشید تا تصمیم نهایی را بگیرید. حالا تصور کنید که این افراد برای همه ی تصمیم هایشان این گونه عمل می کنند. این افراد با ناتوانی در تصمیم گیری فلج می شوند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی بسیار کمال گرا و انعطاف ناپذیر هستند و این ویژگی را به شیوه ای ناسازگارانه بیان می کنند. این افراد به دنبال دستیابی به کمالی هستند که به سختی به دست می اید و به همین دلیل همواره در استرس هستند.

مشغولیت ذهنی این افراد به قواعد، مقررات، نظم و ترتیب، جزئیات و دست یابی به کمال است. همین صفات باعث می شود که کلیت شخصیت آنان در مجموع محدود و بسته باشد. آنان مصرانه معتقدند که باید از قواعد پیروی کرد و آن چه را که به نظرشان تخطی است، تحمل نمی کنند. این افراد در خرج کردن پول خیلی سخت می گیرند.

آشفتگی آنها  در نحوه ی رفتار کردنشان مشهود است. این افراد ممکن است در مورد پاکیزگی و جزئیات نگرانی بیش از حد داشته باشند تا اندازه ای که متوجه نمی شوند چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست.

آنان  مهارت های بین فردی چندانی ندارند. رسمی، جدی و فاقد شوخ طبعی هستند. مردم را از خود فراری می دهند و نمی توانند حد وسط را بگیرند. به اصرار می خواهند دیگری را تحت سلطه ی خود قرار دهند.

این اختلال در مردان بیش تر است. بیش از همه در فرزندان اول خانواده دیده می شود. انان درباره ی کامل بودن و اجتناب از اشتباهات انتظارات غیر واقع بینانه ای از خود و دیگران دارند.

بر عکس سایر اختلالات شخصیتی این افراد می دانند که دچار اختلال هستند و در جست و جوی درمان هستند. معمولا تحصیلات خیلی بالایی دارند و خیلی هم معاشرتی هستند

   تاریخ ثبت: 1394/02/17     |     تعداد بازدید: 4519 | |
زهرا |   1394/05/18 15:46:33   |
آیاایناختلالات وسواسی خطرناک هستند
- |   1394/05/18 22:53:17   |
سلام.طبیعتن خطرناک نیستند ولی باعث مشکلات زیادی در زندگی فرد و خانواده اش می شوند
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32