توضیحاتی در مورد اختلال شخصیتی نمایشی

برخی افراد تمایل دارند خود را به صورت بسیار شورانگیز نشان دهند. برای این افراد زندگی صحنه ی نمایش است. این تمایل افراطی است. این افراد در زندگی روزمره ویژگی های نمایشی را از خود نشان می دهند.

افراد نمایشی تحریک پذیر و هیجانی اند و رفتاری پر رنگ و لعاب، نمایشی و برونگرایانه دارند. بر خلاف رفتار پر شور آنان، آن ها نمی توانند دلبستگی عمیقی را تجربه کنند و در واقع  شور و هیجان این افراد، نمایشی است.

این افراد خیلی نیاز دارند که به آن ها توجه شود و در بیان احساسات خود اغلب مبالغه می کنند مثلا ممکن است پس از مدت کوتاهی به دوستی بگویند که " من واقعا عاشق تو هستم ". در حالی که این احساسات سطحی و همراه با اغراق است .

اگر این افراد مرکز توجه نباشند یا تایید و تحسین نشوند، تندخو  می شوند. این اختلال در زنان شایع تر است ولی رفتار اغواگرانه در هر جنسیتی دیده می شود. خیال پردازی جنسی درباره ی کسانی که با این افراد در ارتباط هستند، شایع است حتی اگر به زبان نیاورند.

 این افراد در مسائل جنسی، عشوه گر هستند و خشم خود را در قالب عشوه گری نشان می دهند. و جالب این است که اغلب این افراد دچار کژکاری جنسی هستند و چندان تمایل جنسی ندارند. می شود اصطلاح " لب چشمه بردن و تشنه برگرداندن " را استفاده کرد.

  وقتی این افراد صحبت می کنند می توانید ژست ها و مکث های آنان را احساس کنید. هنگام صحبت کردن از دست و بدن خود و زبان بدن زیاد استفاده می کنند. لغزش های زبانی در این افراد زیاد است و رفتار پر زرق و برقی دارند. از ظاهر این افراد می توان متوجه نمایشی بودن شان شد. معمولا جواهرات مختلف، آرایش های زیاد و ... در ظاهر این افراد نشان می دهد که نمایشی هستند.

این افراد با اظهار نظرهای عاطفی سعی دارند که دیگران را تحت تاثیر قرار دهند و گر نه نمی توانند در یک رابطه ی عاطفی عمیق شوند.

این افراد به راحتی تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند و اغلب از قدرت تحلیلی بی بهره اند. این افراد از درک واقعیت احساسی خود عاجزند و در شرایطی که تحت فشار قرار گیرند قدرت واقعیت سنجی شان مختل می شود.

این افراد برای جلب توجه از رفتارهای بیش زنانگی یا بیش مردانگی استفاده می کنند. مثلا زنان سعی می کنند با رفتارهای کلیشه ای مردانه در جامعه ، خود را در معرض توجه قرار دهند. با افزایش سن حرکات نمایشی این افراد کمتر می شود.

رابطه با افراد هیستریونیک دشوار است. زیرا آن چیزی که در ظاهر این افراد دیده می شود واقعیت احساسات انها نیست و معمولا به دنبال اغواگری هستند و نمی توانند رابطه ی با دوامی را تجربه کنند. معمولا آن چیزی که در ظاهر دیده می شود در رابطه ی جنسی واقعی آنان وجود ندارد زیرا این افراد خشم و اضطراب هایی را در خود سرکوب کرده اند که باعث پیچیدگی روابط شان شده است.

برای درمان این افراد رواندرمانی خوب است. مخصوصا رواندرمانی تحلیلی ولی رواندرمانی شناختی هم می تواند خوب باشد. معمولا همکاری افراد در حین درمان بسیار خوب است و با جزئیات در مورد مسائل صحبت می کنند. و این افراد سعی می کنند درمانگر را نیز اغوا کنند و او را تحت تاثیر قرار دهند. جزئیات را با شور تعریف می کنند ولی معمولا در زیر این لایه ی سطحی شور می توان افسردگی آنان را دید.

   تاریخ ثبت: 1394/02/12     |     تعداد بازدید: 16459 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32