اختلال استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از آسیب ( سانحه ) PTSD

   اختلال استرس پس از سانحه یک اختلال روانی ناتوان کننده است که پس از تجربه و مشاهده ی وقایع بسیار وحشتناک و دردناک ایجاد می شود. به طور مثال: برای نظامیان وقتی در جنگ شاهد کشته شدن دوستانشان هستند. افراد دچار این اختلال معمولا افکار مداوم وحشتناکی درباره ی اتفاق ناگواری که تجربه کرده اند، دارند. به شکلی در افکارشان در صدد اثبات بی گناهی خود هستند و بی احساس می شوند مخصوصا نسبت به کسانی که نزدیکشان هستند.

اولین بار به این اختلال " خستگی نبرد " می گفتند. اولین بار با توجه به وضعیت جانبازان جنگی به این اختلال توجه شد. ولی این اختلال می تواند پس از حوادث دردناک و وحشتناک تجربه شود. دقت داشته باشید باید واقعه واقعا دردناک باشد. به طور مثال آدم ربایی، تجاوز، زلزله، خشونت های شدید ، شکنجه، سیل و ...

باید دقت لازم شود که حادثه ای که باعث تحریک این اختلال می شود زندگی خود فرد یا یکی از افرادی که خیلی به او نزدیک است را تهدید کرده باشد. حتی می تواند واقعه ی مشاهده شده این اختلال را پدید آورد. لزوما نباید خود فرد تجربه کند. مثلا فردی شاهد کشتار دسته جمعی پس از سقوط هواپیما است.

اغلب افراد دچار این اختلال به صورت تکرار شونده حادثه را در کابوس یا خاطرات ناراحت کننده ی روزانه به صورت زنده تجربه می کنند. این کابوس ها و خاطرات می آیند و می روند و حتی هفته ها نا پدید می شوند ولی باز هم به صورت روزانه تکرار می شوند و این دلیل خاصی ندارد که دقیقا چرا پس از مدتی آرامش تکرار می شوند.

این اختلال می تواند منجر به مشکل خواب، افسردگی، بی احساسی و حالت بهت زدگی شود. این افراد علایق خود را به خیلی چیزها از دست می دهند .آن ها تحریک پذیرو پرخاشگر شده و گاهی خشونت قابل توجه از خود نشان می دهند.

دیدن چیزهایی که خاطرات را برایشان یادآوری می کند خیلی رنج آور است. از بعضی مکان ها و شرایط که ممکن است باعث یادآوری خاطرات شود اجتناب می کنند. اغلب سالگرد آن حوادث بسیار تلخ است. این اختلال در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد. مثلا کودک ربایی در کودکی و یا جنگ در جوانی. این اختلال می تواند با افسردگی، سوء مصرف مخدر و اضطراب همراه شود.

نشانه های این اختلال می تواند ملایم یا شدید باشد. این افراد به راحتی تحریک می شوند و خشم آنان حالت طغیان کننده دارد. افرادی که نشانه های شدید را تجربه می کنند، در کار و روابط اجتماعی شان با مشکل زیادی مواجه می شوند. اگر خود فرد در شروع آن حادثه نقش داشته باشد شدت علایم او بیشتر خواهد بود. مثلا در قتل، فرد باعث شروع این حادثه ی ناگوار است بر خلاف سیل و زلزله.

حتی اتفاقات معمولی می تواند باعث شود که خاطرات وحشتناک به یاد آورده شود و فرد با فلش بک  تصاویر ناخوانده و تلخ را به یاد آورد.

فلش بک می تواند باعث شود که فرد تماس خود با واقعیت را از دست بدهد و آن اتفاقات چند ثانیه، چند دقیقه یا چند ساعت و یا روزها برایش تکرار شود.

این خاطرات به صورت تصاویر، صدا، بو و ... تکرار می شود به طوری که فرد تصور می کند آن اتفاق بارها و بارها در حال تکرار شدن است.

 

   تاریخ ثبت: 1394/02/08     |     تعداد بازدید: 1457 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32