شایعترین اختلال اضطرابی

اضطراب فراگیر یا منتشر

اضطراب فراگیر یا منتشر بیش از اضطراب روزانه درباره ی مسائل روزمره است. این نوع اضطراب مدت طولانی دوام می یاید و اضطراب شدیدی است و حتی ممکن است عامل استرسوری برای شروع آن وجود نداشته باشد. برای مثال عامل ترسناک و مضطرب کننده ای نیست که باعث این نوع اضطراب شود. فرد دچار این اختلال همیشه می ترسد که مصیبتی پیش بیاید. اغلب نگرانی بیش از حد درباره ی سلامتی، پول، خانواده و کار وجود دارد. گاهی عامل این نگرانی عاملی بسیار ناچیز است.

فکر کردن درباره ی هر چیزی می تواند باعث برانگیخته شدن نگرانی و اضطراب شدید باشد. این افراد نمی توانند نگرانی خود را کاهش دهند حتی اگر بدانند این اضطراب دلیل خاصی ندارد و غیر منطقی است. این افراد نمی توانند آرام بمانند.

این افراد در خواب مشکل دارند هم در به خواب رفتن و هم در تداوم خواب. نگرانی آن ها توام با نشانه های جسمانی است. مخصوصا کشش و تنش عضلات، عرق کردن، کج خلقی، گر گرفتگی ،شکایات جسمانی متعدد مثل درد سینه ،درد شکمی،سردرد،تکرر ادرار،اسهال و یبوست، و...

 گاهی این افراد حالت تهوع دارند. گاهی حس می کنند توده ای در گلو دارند. این افراد ساده تر از افراد دیگر وحشت زده می شوند یعنی عامل کوچکی نیز می تواند موجب وحشت زدگی آنان شود. این افراد احساس خستگی دارند. به دشواری می توانند تمرکز کنند. گاهی افسردگی رنج آوری دارند. حالت افسردگی آنان باعث حس خستگی مداوم و بی انرژی بودن آنان است. معمولا اختلال های همراه آن ملایم هستند.  بر خلاف سایر اختلالات اضطرابی در این اختلال، افراد از وضعیت های واقعی اجتناب نمی کنند. یعنی اجتناب از وضعیت های مختلف نتیجه ی این اختلال نیست. اگر این اختلال شدید باشد، می تواند ناتوان کننده باشد و در زندگی روزانه اختلال ایجاد کند. این اختلال به تدریج ایجاد می شود و اکثر افراد در کودکی و نوجوانی دچار این اختلال می شوند ولی می تواند در بزرگسالی هم آغاز شود. در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد و در نزدیکان افراد مبتلا نیز بیشتراتفاق می افتاد.

زمانی می توان گفت که فرد این اختلال را دارد که حداقل شش ماه نسبت به مسائل روزانه نگرانی بیش از حد طبیعی را تجربه کند. دقت کنید که در شرایط خاصی نباشد مثلا وقتی مشکلی برای خانواده اتفاق افتاده است نگرانی نسبت به شرایط طبیعی است ولی اگر در وضعیت طبیعی نسبت به هر چیزی نگرانی روزانه وجود داشته باشد ، فرد دچار این اختلال است.

 

نشانه های خاص اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر

-اضطراب و نگرانی بیش از حد ( نگرانی بیش از حد طبیعی ).

-بی قراری یا احساس روی لبه  قرار داشتن

- احساس خستگی

- مشکل در تمرکز( فکر می کنند ذهنشان خالی از فکر یا ... است)

- کج خلقی

- تنش عضلانی

- اختلال خواب

لازم به ذکر است که در کودکان وجود فقط یکی از این نشانه ها هم کافی است.

نگرانی، اضطراب و نشانه های جسمی باعث پریشانی قابل توجه بالینی می شود. این علائم می تواند باعث اختلال در زمینه ی حرفه ای و اجتماعی شود.

 

   تاریخ ثبت: 1394/01/27     |     تعداد بازدید: 9162 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32