روش برخورد موثر با دیگران

روشهای ناسالم برقراری ارتباط با دیگران

شاید همه ما زمانهایی را به یاد بیاوریم که در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شده ایم.معمولا رفتارهای منفعلانه، پرخاشگرانه، و پرخاشگری منفعلانه باعث این مشکلات می شوند حال آنکه در برخورد جسورانه می توان ارتباط خود را با کمترین مشکل با دیگران برقرار ساخت.

  • افرادی که از روش منفعلانه در برخورد با دیگران استفاده می کنند معمولا نیازها،عقاید، و تمایلات خود را نادیده می گیرند تا از بروز کشمکش با دیگران خودداری کنند.این افراد به ندرت می توانند از دیگران انتقاد کنند و در "نه" گفتن به دیگران مشکل دارند.این افراد احساس می کنند که دیگران به آنها زور می گویند و به همین دلیل اکثرا با هیجانات منفی مثل اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند.خیلی از این افراد جسور بودن را معادل پرخاشگری می دانند و لذا در مواجهه با افراد جسور احساس می کنند مورد پرخاشگری قرار گرفته و به آنها ظلم شده است.از طرف دیگر اعتقاد دارند که دیگران بهتر از آنها تصمیم می گیرند و در واقع با واگذاری تصمیم گیری به دیگران از زیر بار مسوولیت تصمیم گیری شانه خالی می کنند.
  • گروه دیگر افرادی هستند که با ترساندن و غلبه بر دیگران به اهداف خود دست می یابند.این افراد که گاهی والدینی پرخاشگر داشته اند معتقدند که باید کنترل دیگران را در دست داشته باشند وگرنه حقشان خورده می شود.این افراد گاهی اعتماد به نفس پایین خود را پشت کنترل دیگران پنهان می سازند.این نوع رفتار با دیگران شاید در کوتاه مدت فرد را به نتیجه مطلوب برساند ولی نهایتا با دور کردن افراد از فرد پرخاشگر او را با تنهایی خود مواجه می سازد که زمینه ساز یروز اضطراب و افسردگی است.
  • گروه سوم کسانی هستند که پرخاشگری خود را در قالبی منفعلانه بیان می کنند.این افراد معمولا با رفتار منفعلانه خود به طرف مقابل آسیب می رسانند.این افراد که قادر به بیان خواسته های خود به طور مستقیم نیستند نظر خود را در قالب طعنه بیان می کنند که می تواند برای طرف مقابل ناراحت کننده باشد.نمونه هایی از این رفتار را می توان در بد انجام دادن وظایف محوله یا پشت سر دیگران بدگویی کردن مثال زد.این افراد نیز با رنجاندن دیگران از خود زمینه تنها شدن خود را فراهم می کنند.
  • چهارمین نوع رفتار با دیگران که داشتن رفتاری جسورانه است که متاسفانه در فرهنگ ما در بسیاری از موارد معادل پرخاشگری در نظر گرفته می شود حال آنکه در این نوع برخورد با دیگران فرد نه تنها برای نیازهای خود اهمیت قایل است بلکه دیدگاهها و نظرات دیگران را نیز محترم می شمارد.این افراد که معمولا اعتماد به نفس خوبی دارند خود را مسوول احساسات خود می دانند و خیلی محترمانه درخواستهای غیرمنطقی دیگران را رد می کنند.این افراد به راحتی به دیگران نه می گویند حال آنکه افراد گروه منفعل بعد از آنکه نمی توانند درخواست غیرمنطقی دیگری را رد کنند با سرزنش خود زمینه احساسات منفی بیشتری را مهیا می سازند.این افراد خود را نه بالاتر و نه پایینتر از دیگران ارزیابی می کنند و معمولا هنگام تصمیم گیری احساسات خود و همچنین احساسات طرف مقابل را در نظر می گیرند.متاسفانه فرهنگ ما از دیرباز فرهنگب پدرسالار بوده که در آن هرگونه درخواست از طرف فرد بزرگتر بایستی بدون پرسش پذیرفته می شده است و این مساله اکنون که فاصله بین نسلی زیاد شده است مشکلاتی در ارتباط کودکان و نوجوانان با والدین شان ایجاد کرده است.
   تاریخ ثبت: 1393/09/23     |     تعداد بازدید: 3154 | |
- |   1394/03/13 01:12:06   |
سلام . از مطالب مفید سایت شما بهره زیادی بردم . پیشنهاد می کنم اگر مقدور است قسمت جدیدی نیز به معرفی کتاب مفید روانشناسی از دید خود بگذارید. متشکرم
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32