در این مقاله درباره ارتباط شرم از رابطه جنسی، انواع اعتیاد و درمان آن ها صحبت خواهیم کرد.

برای برخی معتادان که شرم جنسی دارند سوء مصرف مواد و رفتارهای جنسی می تواند با هم اتفاق بیفتد. در برخی موارد این دو به طور مستمر یکدیگر را تقویت می کنند.

این افراد معمولا اولین بار ماده ای محرک نظیر کوکائین مصرف می کنند. این مواد کمک می کند که آنان در طول رابطه جنسی احساس هیجان کنند و هیجان شان در طول رابطه دوام داشته باشد. این افراد بعد از این هیجانات معمولا از داروهایی استفاده می کنند که کمی هیجانات شان آرام تر کند. دارویی نظیر بنزودیازپین ها که داروهایی ضد اضطراب محسوب می شوند. پس از این اتفاقات شرمی که از قبل وجود داشته است بدتر می شود و آن ها روش های خود درمانی و آرام کردن دیگری شکل می دهند. این گونه تمایل شان به خود درمانی باز هم افزایش می یابد.

ارتباط موثر رابطه جنسی، شرم از رابطه جنسی و اعتیاد

نویسنده مقاله اظهار می کند که ارتباط این ها برای او کاملا واضح است و چالش قبلی، کنونی و آینده ی شرم از رابطه جنسی، صمیمیت عاطفی و تمایلات جنسی بزرگسالان باید اغلب همراه با اعتیاد درمان شود. تصور اینکه با ترک اعتیاد این ها حل می شوند غلط است. همه این مشکلات و چالش ها باید در کنار هم رفع شوند. مثلا تصور نکنید اگر اعتیاد درمان شود، شرم جنسی خود به خود حل می شود. در جلسات درمانی باید بر روی همه این ها و ارتباط شان بحث شود. اگر هم شرم از رابطه جنسی و هم اعتیاد مورد درمان قرار نگیرند زخم های روانی فرد بهبود نمی یابند.

این یک رویکرد جدید به درمان اعتیاد است. نویسنده مقاله که از متخصصان امریکایی است می گوید مراکز خیلی کمی در امریکا وجود دارد که هم به درمان اعتیاد بپردازند و هم همزمان به شرم از رابطه جنسی بپردازند.

مراجعانی که با این امکانات و روش درمان می گیرند تاریخچه ای از خود گزارش می دهند که از اجتماع کناره گرفته بودند و انزوا اختیار کرده بودند. در ضمن سلامت معمول و کارآمدی را هم از دست می دهند و روابط شان شکست می خورد که به طور طبیعی در همه انواع اعتیاد اتفاق می افتد. آن ها عود زیادی را گزارش می کنند که تقریبا همیشه با شرم مخفی جنسی آنان پیوند خورده است.

در بیشتر موارد، درمان موثر برای کسانی که اعتیاد به مواد یا اعتیاد رفتاری دارند به طور عمیقی با درمان شرم از رابطه جنسی ( رفتارهای جنسی مبتنی بر شرم بزرگسالان) آنان یکپارچه است. این درمان ها به موازات هم انجام می گیرند. ابتدا درمان شناختی رفتاری با گروه درمانی و یادگیری اجتماعی همراه می شود. به خاطر داشته باشید برای سنجش شرم جنسی صرفا تست های معمول کافی نیست باید تاریخچه جنسی، روابط جنسی روزانه و الگوهای روابط آن ها نیز بررسی شوند.

تا جای امکان باید به سرعت شرم از رابطه جنسی و رازهای جنسی کشف شود. حرف زدن درباره شرم مراجعان از رابطه جنسی و حرف زدن درباره رازهای سر به مهر آن ها به شکست شرم کمک می کند.

به علاوه درمان موثر این است که مراجعان ما که شرم دارند بتوانند در آینده بدون تقویت شرم جنسی موجود و یا ایجاد شرم بیشتر، رابطه جنسی و رفتارهای جنسی موثر داشته باشند. در خطوط بالا و مقاله قبلی راجع به گسترش روش های خود درمانی و افزایش خشم گفتیم. اگر شرم مراجع ما مورد درمان قرار بگیرد او یاد می گیرد روش لذت بردن را تغییر دهد. البته این مهم در روند درمان و با ابراز شرم اتفاق می افتد. در واقع وقتی با فردی کار می کنیم که اعتیاد دارد و همزمان از شرم جنسی رنج می برد، مفهوم ایجاد رابطه جنسی سالم این است که از عود شرم جنسی او جلوگیری شود. یعنی وقتی با معتادانی کار می کنیم که شرم جنسی دارند باید از رفتارهای جدید خود درمانی و گسترش شرم گذشته آنان جلوگیری کنیم.

به علاوه کلید دوام ترک اعتیاد شناخت نقش شرم جنسی در شکل دادن و حفظ اعتیاد آن هاست. وقتی شرم جنسی کشف می شود باید سریعا مورد درمان قرار بگیرد. یعنی در درمان حمایتی همراه با همدلی درمانگر یا درمان گروهی راجع به آن صحبت شود.

در طول درمان وقتی آنان درباره شرم خود حرف می زنند علل شرم آنان مشخص می شود و علت احساس بی ارزشی، نقص و دوست داشتنی نبودن خود را متوجه می شوند و به تدریج این احساسات شان کاهش می یابد. اضطراب آنان کاهش می یابد و ترک شان دوام می یابد و اهمیتی ندارد که اعتیاد اولیه آن ها به چه بوده است. به صورت قابل توجهی سلامتی شان افزایش می یابد.

   تاریخ ثبت: 1394/11/01     |     تعداد بازدید: 1367 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32