آیا رابطه ای بین شرم از رابطه جنسی و اعتیاد رفتاری و اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد؟

رابطه بین شرم از رابطه جنسی و اعتیاد

یکی از مشکلات اساسی نقص در عشق ورزی و رابطه است. این راز خیلی نهفته ای نیست که معتادان به الکل و مواد و معتادان رفتاری از احساس شرم عمیقی رنج می برند. در حقیقت، شرم همیشه قسمتی از بستر شرایط روانی است که منجر به اعتیاد می شود.

به اختصار، شرم منجر به احساسات شدید و ناراحتی می شود و باورهایی پدید می آید که مثل خوره ذهن را می خورد. این باعث می شود که فرد نتواند عشق بورزد و در این زمینه نقص داشته باشد و معیوب باشد. این احساسات می تواند منجر به افسردگی، اضطراب شدید و چالش طولانی مدت در زمینه صمیمت و رابطه شود. و همه موارد گفته شده در بالا تمایل قوی برای فرار و انزوا ایجاد می کنند که منجر به مصرف مواد مخدر می شود. به مرور این روش خود درمانی استرس های زندگی و ناراحتی می تواند منجر به تشدید و ایجاد یک اعتیاد تمام عیار شود. همچنین در کنار این ها، پیامدهای معمول منفی زندگی هم وجود خواهند داشت.

در طول چند دهه گذشته، متخصصان بالینی بی شماری مفهوم خجالت (احساس خجالتی که ایجاد می شود وقتی فردی رفتاری بر خلاف اعتقاداتش انجام می دهد) را گسترش داده اند. مفهوم شرم با مفهوم خجالت متفاوت است. احساس شرم وقتی ایجاد می شود که فردی حس کند ذاتا معیوب، بد و ناقص است.

خجالت یا همان شرم سالم به نوعی احساس گناه است. ولی شرم یا toxic shame احساس شرم قدیمی و نهادینه شده است. خجالت و یا همان شرم سالم محرک خوبی برای تغییرات مثبت است. در حالیکه شرم نهادینه شده منجر به افسردگی و اضطراب می شود.

در این مقاله یادتان باشد که واژه شرم در هر جا استفاده شد منظور همان شرم نهادینه شده ای است که اثرات منفی دارد.

رمز و راز شرم جنسی

اکثر متخصصان درمان اعتیاد در مورد اینکه ارتباط کلی و عمومی بین شرم و اعتیاد وجود دارد، اتفاق نظر دارند. آن چه که اغلب ناشناخته مانده است این است که نقش قدرتمند شرم از سکس و رفتارهای سکسی و رمانتیکی چیست که تبدیل به اعتیاد می شود.

شرم از سکس یکی از قدرتمندترین و ویرانگر ترین شرم هاست. رمز و رازهای جنسی علت بزرگ ترین احساسات شرم هستند در حالیکه این رازها حداقل به شکلی برای ما فاش هستند.

شرم جنسی اغلب در کودکی شکل می گیرد  و بیشترین آن ها بر اثر تروما ( آشکار، مخفی و اجتماعی) با سوء استفاده احساسی یا غفلت همراه می شوند.

بسیاری از این کودکان که شرم جنسی دارند در زندگی شروع به خود درمانی  زودهنگام این احساسات دردناک می کنند، معمولا سوء مصرف ماده در نوجوانی و بعضی اوقات حتی زودتر از نوجوانی. ( مشکل در تصویری که از بدن خود دارند، حس شرم از اینکه دیده شوند وقتی خودشان را لمس می کنند، ممکن است اساسا از لمس خود احساس شرمساری کنند. احساس بد درباره اعتماد  و محبت که می تواند این احساسات در اوایل کودکی ایجاد شود)

برای این بچه های بد شانس که مورد محبت قرار نگرفته اند و  مورد غفلت قرار گرفته اند، روش خود درمانی با اعتیاد به الکل و مواد مخدر راهی معمول برای خود درمانی شان است. آن ها یاد می گیرند که خود را با روش های خود تسکین بخشی خاصی آرام کنند یعنی با تصورات جنسی و خود ارضایی معمولا تحریک جنسی خود را اقناع می کنند و این باعث باز آقرینی مجدد شرم جنسی است. متاسفانه این رفتار باعث می شود که شرم جنسی موجود در خود را تشدید کنند.

این تشدید شرم جنسی احساسات عمیق تر رنج و نیاز قوی تر به فرار و انزوا را به وجود می آورد. متاسفانه این خود درمانی ها و خود تسکین دادن های اوایل کودکی به بزرگسالی هم انتقال پیدا می کند و ایجاد تعادل فوق العاده دشوار است.

نویسنده مقاله در روش درمانی اعتیاد تاکید بر صمیمیت و تمایلات جنسی کرده بوده است. نتایج جالب بوده است. وقتی این مداخله انجام شد مراجعان بزرگسالی که شرم جنسی داشتند و برای درمان سوء مصرف مواد یا اعتیاد رفتاری وارد شده بودند که در تاریخچه خود موراد زیادی عود داشتند، به احساسات پنهانی شرم جنسی خود که در گذشته وجود داشت پی بردند. احساساتی که هیچ وقت مورد توجه قرار نگرفته بود.

خیلی اوقات این مراجعان درگیر رفتارهای جنسی می شوند که همزمان تروماهای ابتدای کودکی و نقض اخلاقیات را منعکس می کند. وقتی این اتفاق می افتد در روند درمان شرم گذشته آن ها بدتر می شود و شرم جنسی جدیدتری ایجاد می کنند و خود درمانی را افزایش می دهند. برای برخی معتادان که شرم جنسی دارند سوء مصرف مواد و رفتارهای جنسی می تواند با هم اتفاق بیفتد. در برخی موارد این دو به طور مستمر یکدیگر را تقویت می کنند.

   تاریخ ثبت: 1394/10/26     |     تعداد بازدید: 1385 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32