به چه شکل می توانیم به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟ آیا باید حقیقت را بگوییم؟ آیا باید درباره اندام جنسی آن ها با اسامی خاصی صحبت کنیم؟

چه زمانی باید والدین داستان " پرندگان و زنبور " را به فرزندشان بگویند؟

ابتدا در مورد داستان " پرندگان و زنبورها " باید توضیخی بدهم. این یک داستان قدیمی است که برای فهم بهتر چگونگی بچه دار شدن به بچه ها گفته می شود. حالا چرا پرندگان و زنبور؟

همان طور که می دانید زنبور بر روی گل می نشیند و گرده را از گلی به گلی دیگر می برد. پس این می تواند شبیه دادن اسپرم مرد به زن باشد. از طرفی پرندگان تخم می گذارند و در شکم خود نگه می دارند. این هم شبیه بارداری مادر است. بچه ها روند بچه دار شدن را با این داستان بهتر متوجه خواهند شد. برای اطلاعات بیشتر به متن ویکیپدیا درباره این داستان مراجعه کنید. متن ویکیپدیا به زبان انگلیسی است.

بحث مهم این هست که بدانید سوالات فرزند شما راجع به مسائل جنسی در یک جلسه اتفاق نمی افتد. در یک دوره زمانی سوالات او ادامه دارد. آن ها در طول زمان از شما سوال خواهند کرد تا متوجه شوند. پاسخ سوالات باید با توجه به بلوغ آن ها و به اقتضای سن آن ها داده شود و باید سعی کنیم تا آن ها از پاسخ راضی شوند. این راضی شدن به معنای زیاده گویی نیست بلکه به قدرت شما در قانع کردن فرزندتان در سنی خاص بستگی دارد.

اگر کودک از شما سوال نکند نباید خوشحال باشید و این موضوع را نادیده بگیرید. وقتی او پنج ساله شد، سعی کنید که به وسیله کتاب های مناسب سن او که او را به سطح تکاملی رشد جنسی او نزدیک می کند او را آگاه کنید. گاهی برای والدین سخت هست که واژه های مناسبی بیابند ولی کتاب های خوب در این زمینه وجود دارند.

در چه سنی به دختران باید درباره قاعدگی گفت؟

در حدود سن هشت سالگی چه به دختران و چه پسران باید درباره ی قاعدگی گفت. دختران خیلی به دانستن در این مورد علاقه مندند. بهتر است این اطلاعات در مدرسه به بچه ها داده شود و یا کتاب های مناسب سن آن ها در این مورد وجود داشته باشد.

برخی مادران درباره تجربیات خودشان و اتفاقاتی که برای آن ها در زمان قاعدگی افتاده به دخترانشان تعریف می کنند. این چنین اطلاعات خیلی مهم نیست و به اندازه کتاب مناسب و توضیحات دیگر مهم نیست.

کدام سن بچه ها سنی است که خانواده باید برهنگی خود و کودک شان را محدود کنند؟

در سنین خاص کودکی که کودک قدرت شناخت دارد، خانواده باید قوانین خود را راجع به نوع لباس پوشیدن در خانواده بگویند . باید صحبت کنند درباره این که چه میزان برهنگی پدر و مادر یا فرزندان در خانه و جامعه ممکن است. این مسئله بستگی به نوع تفکر خانواده و فرهنگ جامعه دارد ولی هر خانواده ای در این مورد ارزش هایی دارند. بچه ها باید حریم خصوصی خود را بشناسند و قوانین و ارزش ها در این مورد باید به دقت و صریح بیان شود.

عموما بچه ها چیزی را که در رفتار شما می بینند می آموزند. توضیحات شما در کنار رفتار شما برای آن ها آموزنده است.

تا چه حد خانواده می توانند برای آموزش مسائل جنسی وابسته به مدرسه کودک باشند؟

خانواده باید خیلی قبل تر از مدرسه به آموزش این مسائل بپردازند. در هر مدرسه ای این اموزش ها در سن خاصی شروع می شود و در برخی مدارس اصلا چنین آموزشی وجود ندارد ولی معمولا در کلاس پنجم یا ششم به آن ها توضیحاتی داده می شود که این توسط متخصصان اصلا توصیه نمی شود زیرا بچه ها در سن کمتر باید درباره مسایل جنسی بدانند.

در کلاس ها درباره اندام های جنسی بدن، بارداری، قاعدگی و بیماری های مقاربتی نکاتی گفته می شود. میزان اطلاعات داده شده به بچه ها بستگی به مدرسه فرزند شما دارد. در برخی مدارس اطلاعات بهتر است. شما می توانید در این مورد از مدرسه سوال کنید تا ارزیابی کنید.

بچه ها وقتی در مدرسه این آموزش ها را می بینند، کلی سوال در ذهنشان پیش می آید. این موضوع برای آن ها می تواند گیج کننده باشد. ممکن است که شما بخواهید درباره ارزش ها و قواعدی که در خانه در مورد مسائل جنسی دارید به آن ها توضیح بدهید بنابراین این کار را حتی قبل از آموزش مدرسه انجام دهید.

بدن آن ها در طی زمان تغییرات مختلفی چه از نظر فرم چه از نظر هورمونی خواهد داشت. شما می توانید از دکتر خود برای راهنمایی فرزندتان مشورت بگیرید.

بچه های پیش دبستانی و کوچکتر زودتر با جواب های شما قانع می شوند ولی بچه ها در سنین مدرسه دیگر با هر پاسخی قانع نمی شوند. آن ها می خواهند بدانند که واقعا بارداری چگونه است و کودک از کجا می آید؟ اگر شما در پاسخ دادن او را خجالت زده کنید یا مسئله را پیچیده کنید، او از شما سوال نخواهد کرد و سراغ دوستانش برای پاسخ گرفتن می رود.

وقتی او از شما سوال پرسید، از او بپرسید که درباره سوالش چه می داند؟ سعی کنید پاسخ او را تصحیح کنید و قسمت هایی را که خوب متوجه نشده است به او بگویید. هرگز زمانی که سوال می کند به او نخندید. او را خجالت زده نکنید و کاری نکنید که از شما بترسند. اسم خاصی به بدن آن ها نسبت ندهید. در بخش اول موضوع مربوطه گفتیم که اسامی واقعی را باید به کار برد. اسامی از قبیل پینس، واژن و ..( اسامی مربوط به آناتومی نه اسامی خاص و غیر محترمانه). وقتی شما اسم خاص بگذارید این باور در او ایجاد می شود که اسم مربوطه زشت هست و نباید در مورد آن حرف زد. مثلا به مهبل اشاره کنید که کودک از آن جا می آید. به واژن اشاره کنید که در بدن زن وجود دارد. در مورد آلت جنسی مردان می توانید از واژه های آلت مردانه، ذکر، قضیب و ... استفاده کنید.

مثلا اگر فرزند شما چه دختر و چه پسر متوجه برانگیختی جنسی مرد و حالت نعوذ شدند باید به آن ها توضیح دهید که در حالت عادی آلت جنسی مردانه نرم هست ولی در زمان هایی سفت می شود و این در زمان خواب یا زمانی که مورد لمس قرار می گیرد اتفاق می افتد.

اگر فرزند شما پرسید که زن و مرد چگونه رابطه جنسی دارند، شگفت زده نشوید و او را نترسانید. او حتما در سنی قرار دارد که این سوال را می کند و وقتی این سوال ایجاد شده است پس بهتر است شما پاسخ دهید تا از راه های دیگر متوجه نشود. شما می توانید مکانیسم واقعی این رابطه را با کتاب پزشکی خاصی یا به شکلی توضیح دهید.

اخیرا سوالاتی در رابطه با روابط هم جنس گرایانه ممکن است پرسیده شود. مقالات ترجمه شده به زبان انگلیسی هستند. در این مورد توصیه ما به شما این است که با توجه به مسائل روز جامعه و اینکه این رابطه در کشور ما رابطه ای معمول نیست، می توانید توضیح دهید مگر اینکه او در سنین خاصی متوجه این تمایل شود که بهترین روش مراجعه به سکس تراپیست هست.

در همه این موارد نوع پاسخ گویی، دانایی پدر و مادر و صمیمت آن ها با فرزندشان از هر چیزی مهم تر است.

   تاریخ ثبت: 1394/09/01     |     تعداد بازدید: 3074 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32