در این مقاله سعی شده است تا علل بروز احساس عدم امنیت در کودکان مورد بررسی قرار گیرد

تاثیر والدین بر شخصیت کودکان(1)

احساس عدم امنیت

همانطور که در مقاله شخصیت گفته شد خصوصیات شخصیتی خصوصیاتی هستند که فرد از اوان جوانی داشته و بر افکار و احساسات او در همه زمینه ها تاثیرگذار می باشند ضمن انکه فرد به گونه ای غیر قابل باور سعی در اثبات حقانیت این خصوصیات داشته و سرسختانه در برابر هرگونه تغییری در انها مقاومت می کند.

یکی از این خصوصیات احساس عدم امنیت است.حتما همه شما افرادی را دیده اید که همیشه نگران از دست دادن نزدیکترین کسانشان هستند و به همبن دلیل حتی برای مدتی کوتاه نیز نمی توانند از آن افراد جدا شوند.احساس می کنند که حمایت کافی ندارند (پشتشان خالی است).جالب است که این افراد اکثرا جذب کسانی می شوند که نمی توانند متعهدانه در کنارشان بمانند.معمولا افراد متعددی وارد زندگی انها شده و سپس انها را ترک می کنند.به این اعتقاد دارند که عشقشان انها را ترک خواهد کرد و ناخوداگاه به گونه ای رفتار می کنند که او را مجبور به ترک خود می کنند و به این طریق دلیلی محکمتر بر عقیده خود فراهم می کنند.به عبارتی زندگی انها تکرار رفتن است. کسی نزد انها نمی ماند و عقیده ای راسخ دارند که بالاخره من تنهایم و هیچ حمایت کننده ای ندارم.البته در توجیه ان نیز می گویند سرنوشت من این است و من از اول زندگی بدشانس بوده ام.

در مورد علت پیدایش این احساس باید گفت که زمینه بیولوژیک فرد خیلی مهم است  یعنی برخی انسانها خیلی نسبت به ترک شدن توسط والدین در کودکی حساسیت دارند و احتمال بروز این خصوصیات در انها بیشتر است.ولی چه می شود که در زمینه بیولوژیک مناسب این اتفاق می افتد؟

اگر به هر دلیلی در سنین کودکی یکی از والدین فوت کند یا از خانه برود یا به دلیل بیماری یا هر مشکل دیگری مدتی طولانی در کنار فرزندان نباشد احساس عدم امنیت به وجود می اید.گاهی والدین حضور فیزیکی دارند ولی به دلیل افسردگی،عصبانیت، سوئ مصرف مواد، یا هر مسئله دیگری نمی توانند حمایت عاطفی لازم را از کودک به عمل اورند.این والدین معمولا رفتاری پایدار و باثبات ندارند و کودک نمی تواند روی حمایت انها حساب کند. اگر پدر و مادر دائم در حال دعوا باشند این تصور در کودک شکل خواهد گرفت که بالاخره یکی از انها من را ترک خواهد کرد.اگر کودک پرستار دارد و این پرستار به هر دلیلی مرتب تغییر کند نیز می توان انتظار داشت که احساس امنیت در کودک شکل نگیرد.گاهی هم تولد زودهنگام فرزندی دیگر در خانواده می تواند این احساس را در کودک ایجاد کند که من دیگر برای والدین اهمیتی ندارم.لازم به ذکر است که هرچه این اتفاقات در سنین پایینتری رخ دهد احتمال اختلال در احساس امنیت بیشتر خواهد بود.البته گاهی والد حاضر به خوبی می تواند جای والد دیگر را پر کرده و از این خطر بکاهد.

باید توجه داشت که حمایت خیلی زیاد از کودک نیز می تواند با ایجاد وابستگی در وی، احتمال بروز این خصوصیات را در بر داشته باشد.به عبارتی فرد فرصت پرورش توانایی زندگی مستقل را نمی یابد و همواره باید به فرد دیگری وابسته باشد.

در مقالات بعدی به جنبه های دیگری از این اختلال و درمان ان اشاره خواهد شد.

   تاریخ ثبت: 1394/03/22     |     تعداد بازدید: 1254 | |
دیدگاه کاربران
همکاران سایت
  • روانپزشک-رواندرمانگر:دکتر محسن حافظی تحصیلات خود را در پزشکی عمومی در سال 1375 و در رشته تخصص اعصاب و روان در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی...
Fatal error: Call to undefined function apache_getenv() in /var/www/vhosts/ravanpezeshkonline.com/httpdocs/APPs/DCMS/DCMSUtils/Statistic/tpro.php on line 32